Lite artpit historia

Projekt Artpit - en historik

Kulturföreningen Artpit startade med sitt första projekt: Galleri Isidor 1995 (Galleri Isidor hette själva galleriet som vi fick sponsrat av fastighetsägaren på Mjölnaregatan i Malmö). Eftersom vi fick det gratis så gjorde vi vårt bästa i en ganska så speciell lokal med 3 plan och hjupgående med 4 rum.
Å för kuriosan så föddes Edvard Persson på gatan och numera är det en tatuerarsalong.

Under den här perioden började det bli mycket olika konstarenor i Malmö. Efter att varit med i Galleri Rostrum och Ateljéföreningen Läderfabriken så var det den alternativa arenan som började få en nystart igen. Lägenhet startade i Göteborg. Rum på Väster i Malmö startade ungefär samtidigt som Artpit. Med Viggo Cavling och Åsa Nacking.

Vi kom från konst och musikvärlden. Det var en het potatis att vi fick pengarna från bildkonstnärsfonden! Vi, så var det tillsammans med Oddveig Bellsvik som startade Galleriet tillsammans.

Varför vi då startade projektet var att vi ville förändra scenen för alternativ konst och undersöka vad som händer om konstprojekten görs utifrån disskutionen vi förde då. Teman vi undersökte var; tabu, personlighet, känsla, olika kombinationer dvs. möten med det oetablerade och ett rum till alla konstnärer som inte hade etablerat kontakter i gallerivärlden tillsammans med det etablerade. Vi var 2 tjejer som ville ha kul!

Artpit ställde ut konstnärer från de Nordiska länderna och övriga europa, kända och och mindre kända i en salig mix, vi hade 1 månads långa utställningar på 1:a planet i huvudsak måleri och så hade vi en vinds och källarvåning som var 14- dagars utställningar men med inriktning projekt och installationer.
Galleri Isidor varade i ett och ett halft år.

I januari 1997 startades Traffic i min ateljé på Djäknegatan. Utan finansiering skickade jag ut gratiskort som fanns på krogar på den tiden som jag fixade till ändamålet. Detta drev jag mer eller mindre ensam i min ateljé. Det var öppet med bar under endast en kväll, torsdagar. Det blev mycket lyckat och intimt kolegialt mer än det var på Glleri Isidor och det var alltid mycket folk på öppningarna.
Trafficing var ett nytt obehagligt begrepp som diskuterades och det öppnade en stor samlingsutställning i Paris som hade titeln Traffic, vilket ju var intressant. Saker stämde i tiden och jag var kritisk granskande på mitt lilla vis.

Efter det startade jag Trafik 1 och senare bytte jag lokal och startade Trafik 2. 14-dagars utställningar en gång i månaden, tror det var 4 stycken, varav en var Roger Andersson (Tempo) berömda framträdande som samtals terapeut.
Ungefär samtidigt gjorde jag ett samprojekt med tidskriften Peqcuod där jag gjorde Trafikmagasinet i färg i deras svart vita nummer.
Året hann nog bli 1998/99 tror jag.

2007 bestämde jag mig för att starta Rögle Konsthall med invigning sommaren 2008 med utställningen MULTIPEL.

Kommentarer